Online Pazaryerlerinde Satış Yapmak

E-commerce, internet online shopping and delivery concept. House

Korona virüs salgını ile içine bulunduğumuz ekonomik sıkıntıların yansıması ile tüketim alışkanlıkları değişim gösteriyor.

Birçoğumuz mağaza mağaza AVM, AVM gezerken günümüzde alışveriş sitesi alışveriş sitesi gezer hale geldik, ve bu yeni alışkanlık kalıcı olacak gibi görünüyor.

Daha önceki yazımda, sosyal medyada ürün satışı ve web sitesi üzerinden satışı irdelemiştik, bu yazıda ise online pazar yerleri üzerinde konuşacağız.

Online Pazaryeri Nedir?

İnternet’te farklı kaynaklardan birbirinden çok farklı ürün gruplarını satışa koyan web sitelerine online pazar yeri diyoruz. Bu sitelerden daha önceki yazılarımda İnternet’in AVM’leri olarak bahsetmiştim.

Online pazar yerleri kendileri mağaza olarak satış yapmak yerine aynen bir AVM’de olduğu gibi, site altında satış yapmak isteyen girişimcilere ve satıcılara sanal dükkanlar açmasına olanak tanır.

Bu firmaların gelir kaynağı site üzerinden satılan ürünlerden komisyon almalarıdır. Yurt dışında Amazon, Ebay gibi siteler giriş ücreti talep ederken Türkiye’de böyle bir uygulama şu an için yok.

İnternet AVM’sinde Dükkan Açmak.

Firmaların AVM’lerde dükkan açmalarının temel sebebi AVM’lerdeki alışverişe odaklı insan trafiğinin çok yüksek olmasıdır.

Online pazar yerleri de İnternet’in AVM’leridir, sanal mağazanızı ziyaret eden ve satın alım yapan kişi sayısı sosyal medyadan da, online satış yapan web sitesinden de çok daha yüksektir. Tabi buna karşılık ödemeniz gereken komisyon oranları da bir o kadar yüksek olmaktadır.

Pazaryerlerindeki satış komisyonları satılan ürünün, ürün gurubuna göre değişmekte ancak kabaca bir fikir verecek olursak;

Pazarı domine eden Trendyol, Hepsiburada, N11 ve Gittigidiyor yaklaşık aynı komisyon oranları ile çalışmakta. Ürünün cinsine ürünlerin büyük çoğunluğunun komisyon oranı ortalama %15 civarında iken az sayıda ürün için daha düşük veya daha yüksek komisyon oranları görmeniz mümkün. Pazara yeni yeni girmeye çalışan Amazon’un komisyon oranları ise %10 civarında.

Vade gün sayıları da yine aynı şekilde ürün guruplarına göre çeşitlilik arz edebiliyor. Genel ortalaması 15 gün civarında. Yani bir ürün satışı gerçekleşince bu ürünün ödemesini ortalama 15 gün sonra alabiliyorsunuz.

Her sitenin ürün giriş prosedürlerinin birbirinden çok farklıdır. Özellikle yeni bir marka ile ürün üretip bu ürünü bu mağazalara koyarken bazı pazar yerlerinin sizi çok zorlayacağını bilmeniz gerekir.

Pazar yerlerinin güvenlik politikalarına göre Gittigidiyor ve N11’e sistemlerinde markası ve barkodu size ait daha önce bu platformda hiç bulunmayan bir ürün eklemek nispeten kolay iken Hepsiburada, Trendyol ve Amazon tarafında bir çok onay mekanizması beklemeniz gerekiyor.

Algoritma ve onay mekanizmaları da bazen sorunlu olabiliyor, mobilya reyonuna koymaya çalıştığınız bir ürün araba parçalarının yanında çıkabiliyor. Bunu düzeltmek için de uğraşmanız ve pazar yerleri ile yazışmalar yapmanız gerekebiliyor.

İşin bir de Kargo kısmı var.

“Kargo ne kadar zor olabilir ki?” demeyin.

Pazar yerinden pazar yerine o kadar büyük farklar var ki burada isim vermeyeceğim ama bazı pazar yerlerinin kargo prosedürü sonucunda ürünü hangi ücret ile gönderebileceğinizi anlamak için matematik profesörü olmanız gerekiyor diyebilirim.

Bazı siteler gayet net ve anlaşılır bir hesap sistem sunuyor ve ürünü oluşturduğunuzda, satış olması durumunda hesabınıza o ürün için ne kadar para yatacağını ve tüm giderleri açık ve net gösteriyor.

Sitelerde “100 lira üzeri kargo bedava” diye bir ibare görüyorsanız kargo bedelinin bir kısmı pazar yerinden bir kısmı da satıcıdan çıkıyor bu oranlar sürekli güncelleniyor ve pazar yerinden pazar yerine farklılık gösteriyor.

Satıcı için bunun şöyle bir negatif yanı var.

Siz ürününüzü kargo hariç satıyorsunuz diyelim;

Ürünün satış fiyatı 100TL olsun, %15 komisyon kesildiğinde normalde bu ürün için 85 lira hesabınıza yatacakken, bazı sitelerde müşteri sizinle ilgisi olmayan bir ürün aldı ve 100TL’yi geçtiği için 5 TL kargo ücreti sizden kesilip, hesabınıza 85 değil 80TL yatıyor.

Bu durum satılan ürünün kar marjına göre sizi zarara sokabiliyor, o yüzden pazar yerine göre fiyatlandırma yaparken, pazar yerinin kargo politika ve kurallarını iyice araştırıp fiyatlandırmanızı buna göre yapın.

Pazar yerlerinden ürün satışının püf noktaları.

Pazar yerleri evet çok fazla ziyaretçi aldığı için satıcılar için avantajlı bir yer ancak tüm rakipleri de aynı çatı altına toplayan yapılar olduğundan rakiplerinizin önüne geçmeniz gerekiyor. Ürünlerini doğru yöneten firmaların bu mağazalardaki satış hacmi hızlı bir şekilde yükselmektedir.

Bu sitelerde temelde Google gibi belirli bir mantıkta başarılı firmaları önde gösterip başarısız firma ve ürünleri arka sıralara atmaktadır.

Yeni bir mağaza açıldığında mağazanızın hiç bir mağaza puanı ve olumlu yorumu bulunmayacağı için bir üründe önlerde yer bulasanız dahi insanların yüksek fiyatlı ürünlerde sizi seçmesi oldukça düşük bir ihtimal olacaktır.

Satıcı Puanını Yükseltmek

Satıcı puanı olmadığı için satış yapamama sorununu aşmak için bir çok mağaza sahibi başlangıçta mağazalarına oldukça ucuz fiyatlı ürünler koyarlar. Online alışveriş yapan kişiler, 5 – 10 TL’lik ürünleri alırken daha rahat davranma eğilimdedirler, ucuz ürünlerin satışları ise mağaza ve satış puanı oluşması/yükselmesini sağlar. Mağaza puanlarının artması ile satış potansiyeli git gide yükselir.

Koyduğunuz ürünler ucuz olsa dahi iyi sunum, satışın anahtarıdır. İyi bir ürün sunumu yapabilmek için;

Yüksek çözünürlüklü, kaliteli ve en az 5 adet ürün fotoğrafı kullanın.

Müşteriler ürünleri yakından fiziksel olarak görmedikleri için dünya standartlarında her bir ürünün en az 5 farklı açıdan çekilmiş fotoğraflarını kullanmanız önerilmektedir. Çok sayıda ürün fotoğrafı bulamıyorsanız kaliteli görsel kullanmaya özen gösterin. Bir başkasının mağazasından görsel alıp kullanmamaya özen gösterin.

Ürünün ebatlarını veya kullanım şeklini anlatan fotoğraflarını kullanın.

En fazla yapılan hatalardan biri de kullanılan fotoğrafların tümünün arka planlarının temizlenmiş olmasıdır. Arka planı temizlenmiş bir üründe boyut kavramı kalmayacağı için müşteriler ürünün boyunu algılayamayabilirler.Bu durum ürün satışları sonurasında kötü puanlar almanızı sağlar. Mağazalardaki bir çok ürün beklediğimden küçük veya büyük çıktı gibi negatif yorumlar mağaza puanlarını kötü etkilemektedir.

Arka planı temizlenmiş fotoğrafların yanına ürünün boyutlarını veya kullanım şeklinin algılanmasını sağlayabilmek amacı ile arka planı temizlenmemiş, kullanım yerinde veya ürünün yanında ürünün ölçülerini algılamayı kolaylaştıracak bir obje ile birlikte çekilmiş fotoğraflar kullanılması doğru olacaktır.

Ürün İsim ve açıklamaları ile Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) yapın.

Web sitelerinde sıkça duyduğumuz SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) kavramı Online Pazar Yerleri için de vardır. Web sitelerinde Arama yapılan bölümler de Google gibi kelime bazlı bir arama yapmaktadır. İnsanların sattığınız ürünleri kolayca bulabilmeleri için doğru bir isimlendirme ve ürün açıklamaları kullanıyor olmanız gerekiyor.


Doğru ürün ismikısa anlaşılır ve insanların, gerek google üzerinde, gerekse pazar yerlerinin aramalarında kolayca bulunmasını sağlayacak anahtar kelimeleri barındırması gerekir.

Ürün açıklamalarını ihmal etmeyin.

Malesef birçok satıcı ürünleri için ürün açıklaması girme gereği duymuyor. Ürünleriniz için girdiğiniz her bilgi Google tarafından da taranmaktadır ve doğru bir anlatım Google üzerinden de direkt ürününüze ulaşım imkanı sunacaktır. Ayrıca doyurucu bilgi içeren ürünlerin satış sayılarının, bilgi girilmemiş ürünlere göre daha fazla olduğu yine istatistiksel bir gerçektir.

Ürünlerinizin fiyatlarını mutlaka rakipleriniz ile karşılaştırın.

Müşterileriniz istediği ürünü almadan önce sitelerde ürün araştırması yapıyor, ürün aynı ürün ise, uygun fiyatlı olanı tercih etiğini göz ardı etmeyin.

Dengeli ve akılcı kampanyalar düzenleyin.

Ürün satışlarını arttırmak için indirim yapmak çok görülen bir kampanya türüdür ve çoğu zaman da işe yarar ancak bu işin de kurallarına uymak gerekiz. Aşırı indirim rakipleriniz kadar uzun vadede size de zarar verebilir.Örneğin bir Sandalyenin piyasa fiyatı 30TL ise kampanya fiyatı 290TL olamalıdır. 300TL’lik bir ürüne 200Tl’lik bir kampanya yapmaya kalkarsanız, kampanya bittiğinde o ürünü uzun süre 300TL’den kimse almak istemeyecektir.

Mümkünse ücretsiz kargo kampanyaları yapın. Yapılan araştırmalarda müşterin %70’i ücretsiz kargo kampanyası olan ürünleri tercih ettiği görülmüştür.

Müşterilerinizin satış sonrası pozitif yorum yazmasını sağlayın.

Yorum sayısı fazla olan ürünler diğer müşteriler tarafından daha rahat satın alınmaktadır. Bu nedenle genel bu işi iyi yapan dünyadaki tüm firmalar müşterilerine ufak hediyeler ve yanında ise yorum yapmalarını rica eden bilgilendirme kartları göndermektedir.

Bu maddeler ve daha önceki yazılarımda bahsettiğim maddeleri alt alta uyguladığınızda müşteri memnuniyeti, ve satış potansiyeliniz bir arada artacağı için başarıyı yakalama şansınız yükselecektir.

Satış potansiyeli biraz da sattığınız ürünlerle ilgili olduğundan doğru ürün seçimi belki de bu maddelerden en önemlisi olacaktır.

İyi haftalar dilerim.

Bu yazıyı paylaş

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email